IPMA Delta Competence Class 3 -sertifikaatti ensimmäisenä Suomessa
2M-IT Oy on Suomen johtavia sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-ratkaisujen toimittaja. 2M-IT toimii asiakaslähtöisenä kumppanina sote-sektorin digitalisaatiossa, parantaen palveluiden kustannustehokkuutta, saatavuutta ja laatua. 2M-IT tuntee terveydenhuollon toimintakentän ja asiakaskunnan erittäin hyvin. 2M-IT:n omistavat hyvinvointialueet, joten ICT-ratkaisuja ja –palveluja kehitetään tiiviisti yhdessä omistaja-asiakkaiden kanssa. Yritys palvelee Suomen 16 hyvinvointialuetta innovatiivisilla ja käyttäjäystävällisillä ICT-ratkaisuilla. 2M-IT:n organisaatio on kasvanut viime vuosien aikana nopeasti, sen palveluksessa on yli 900 Sote & IT-asiantuntijaa miltei koko Suomen kattavassa 13 toimipaikan verkostossa. 2M-IT:llä tekemisen keskeinen tavoite on helpottaa sekä hyvinvointialueiden ammattilaisten että palveluita käyttävien kansalaisten arkea.
Teksti Joxi Kaaja
Kuvat PRY
2M-IT Oy on Suomen johtavia sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-ratkaisujen toimittaja. 2M-IT toimii asiakaslähtöisenä kumppanina sote-sektorin digitalisaatiossa, parantaen palveluiden kustannustehokkuutta, saatavuutta ja laatua. 2M-IT tuntee terveydenhuollon toimintakentän ja asiakaskunnan erittäin hyvin. 2M-IT:n omistavat hyvinvointialueet, joten ICT-ratkaisuja ja –palveluja kehitetään tiiviisti yhdessä omistaja-asiakkaiden kanssa. Yritys palvelee Suomen 16 hyvinvointialuetta innovatiivisilla ja käyttäjäystävällisillä ICT-ratkaisuilla. 2M-IT:n organisaatio on kasvanut viime vuosien aikana nopeasti, sen palveluksessa on yli 900 Sote & IT-asiantuntijaa miltei koko Suomen kattavassa 13 toimipaikan verkostossa. 2M-IT:llä tekemisen keskeinen tavoite on helpottaa sekä hyvinvointialueiden ammattilaisten että palveluita käyttävien kansalaisten arkea.
[väliotsikko] Osaamisen ja prosessien kehittämiseen panostetaan
2M-IT on myös osaava ja dynaaminen projektitalo, jonka salkussa on yli 100 erityyppistä asiakas- ja toimitusprojektia. Lisäksi yritys tarjoaa projektinjohtopalveluja asiakaskunnalleen. Projektiosaamiseen on 2M-IT:llä panostettu voimakkaasti.
“Projektihallinnan koulutus on meillä systemaattista ja edellytämme sekä kannustamme projektipäällikköjä myös sertifioitumaan. Lisäksi PMO-asiantuntijoiden osaamista kehitetään projektitoimiston johtamisen sertifioinneilla”, Liiketoimintajohtaja Arto Lehtokari
Projektiosaamista ja -kokemusta arvostetaan organisaatiossa erittäin korkealle. Projektinhallintaprosessilla on vankka perusta ja hyvät yhteiset menetelmät ja rakenteet, joita kehitetään jatkuvasti. 2M-IT:llä on monipuolinen ja hyvin organisoitu PMO, joka tukee projektitoimintaa ja fasilitoi projektitoiminnan kehittämistä. Johtoryhmätasolla on projekti- ja ICT-osaamista ja kokemusta, johto seuraa ja tukee aktiivisesti projektitoimintaa.
IPMA Delta avuksi kehittymiseen
2M-IT:llä ymmärretään tavoitteellisen kehittämisen mahdollisuudet ja vaikutus projektitoiminnan tuloksellisuuteen ja sujuvuuteen. IPMA Delta -arvioinnille ja sen myötä saatavalle laaja-alaiselle projektitoiminnan tilannekuvalle ja kehitystoimenpide-ehdotuksille asetettiin monia odotuksia. IPMA Delta arvioinnin tavoitteiksi asetettiin erityisesti laadukkaan projektitoiminnan näkyväksi tekeminen sekä pitkän tähtäimen kehityssuunnitelman laatiminen. Projektitoiminnan kehittämisellä pyritään ennen kaikkea tuottamaan asiakkaille entistä parempaa laatua ja nostamaan asiakasarvoa.
“IPMA Delta arvioinnin tulos heijastaa hyvin 2M-IT organisaation projektinhallintakyvykkyyden nykytilaa ja sen avulla pystyttiin todentamaan jatkuvan parantamisen näkökulmasta tärkeimmät kehityskohteet. Arvioinnin hyötyjä olivat myös projektitoiminnan ja salkunhallinnan näkyvyyden kasvaminen sisäisesti sekä ymmärrys niiden linkityksestä asiakasarvoon.” kuvailee Tia Melava, 2M-IT PMO:n tiimipäällikkö kokemuksiaan.
IPMA Delta -arvioinnin myötä jo tunnistetut kehittämiskohteet jäsentyivät entisestään. Suuri yhdenaikaisten projektien määrä ja tarve uusien käynnistämiselle asettavat haasteita avainosaajien ja asiantuntijaresurssien riittävyydelle. Tavoitteena on kehittyä ennakoimaan nykyistä aiemmin ja tarkemmin tulevia resurssitarpeita jo projektien valmistelupäätöksestä lähtien, ”P0” portilla. Salkunhallinnan kehittäminen on jo käynnistetty ja sen myötä johtamisessa ja kehittämisessä päästään pitkäjänteisempään vaikuttavuuteen.
”Arvioitsijat näkevät 2M-IT:n erittäin kehitys- ja oppimismyönteisenä organisaationa, jossa sekä henkilökohtaiseen osaamiseen että organisaation kyvykkyyteen panostetaan erittäin paljon ja tämä myös näkyy henkilöstön ammattimaisessa asenteessa”, kertoo Jarkko Stenfors, IPMA Delta Lead Assessor.
Aina voi parantaa
Projektitoiminnassa on aina kehittämiskohteita – ja niin myös 2M-IT:llä: Vanha viisaus ”Projekti onnistuu alusta lähtien” pitää täälläkin paikkansa. Kun projektijuna saadaan liikkeelle ”saattaen vaihtamalla” ja heti alkumetreillä tehdään huolellisesti kaikki valmisteluvaiheeseen ja projektin käynnistykseen liittyvät tehtävät, juna pysyy vakaasti raiteillaan ja pääsee täyteen vauhtiin ilman turhia hätäjarrutuksia.
IPMA Delta -arvioinnin 2M-IT:llä järjesti Projektiammattilaiset (PRY).
Lead Assessorina toimi Jarkko Stenfors (IPMA Level A). Arviointitiimiin kuuluivat arvioitsijana Elsa Paasilinna (IPMA Level B) ja avustavana arvioitsijana Tuomo Koskenvaara (IPMA Level A). Arvioinnin valmistelussa ja suunnittelussa mukana oli Dr. Reinhard Wagner (IPMA Level A). Arvioinnin projektipäällikkönä toimi Joxi Kaaja, PRY.
Arvioinnin tuloksena 2M-IT:lle myönnettiin IPMA Delta Competence Class 3 -sertifikaatti.